Mede-oprichter

Juf Lotte

Mijn naam is Lotte, leerkracht in het basisonderwijs en afgestudeerd aan de PABO aan de Hogeschool Leiden. Mijn passie ligt bij het begeleiden van kinderen in hun leerproces, vooral als het gaat om rekenen.

Ik weet als geen ander hoe frustrerend het kan zijn als je keer op keer vastloopt op een som. Toen ik zelf in groep 5 zat had ik namelijk moeite met rekenen, vooral met verhaaltjessommen. Deze sommen vragen om veel concentratie: eerst moet je de tekst lezen en begrijpen, daarna de juiste som eruit halen en vervolgens nog de berekening maken. Als je moeite hebt met het automatiseren van de tafels (en andere basisbewerkingen), wordt zo'n som erg lastig.

Wat mij destijds enorm heeft geholpen, was teruggaan naar de basis: het oefenen van de tafels. Vanaf dat moment merkte ik vooruitgang. Ik kon sommen sneller uitrekenen, kreeg meer succeservaringen en mijn zelfvertrouwen groeide.

Deze persoonlijke ervaring heeft mij geïnspireerd om de Rekenmeester te ontwikkelen. Mijn doel is om kinderen die moeite hebben met rekenen op een speelse en effectieve manier te laten oefenen, zonder afhankelijk te zijn van schermen. De Rekenmeester helpt kinderen de tafels uit hun hoofd te leren en zo een stevige basis te leggen. Een goede beheersing van de tafels is namelijk onmisbaar voor de rest van hun schoolcarrière.

Rekenen wordt leuk als je merkt dat je vooruitgaat. Ik hoop dat De Rekenmeester kinderen helpt om plezier in rekenen te krijgen en zelfvertrouwen op te bouwen, net zoals ik dat destijds heb ervaren. Veel oefenplezier en succes!

Door juf Lotte

Tips en inspiratie

Bekijk alle blogs
Spelopties: zelfstandig en coöperatief

Spelopties: zelfstandig en coöperatief

Tafels oefenen met de Rekenmeester kan op verschillende manieren. Ten eerste kunnen kinderen er zelfstandig mee rekenen oefenen. De Rekenmeester is voorzien van een zelf-checkend systeem, waardoor ...

Zelf corrigerend: Waarom werkt het?

Zelf corrigerend: Waarom werkt het?

Het zelfcorrigerende systeem werkt uitstekend om twee redenen. Als eerste, omdat de kinderen kunnen oefenen zonder hulp. Ze kunnen het dus helemaal zelfstandig doen. Ten tweede, omdat de antwoorden...

Fysiek versus digitaal oefenen

Fysiek versus digitaal oefenen

Hoewel digitale tools nuttig kunnen zijn, geloven wij dat afwisseling belangrijk is en dat leren niet altijd van een scherm hoeft te komen. Daarom hebben wij bewust gekozen voor een fysieke tool di...